سکولارهای ترکیه همیشه نسبت به مدارس مذهبی امام حاتپ ، مکان هایی که آنها را کارخانه هایی برای تولید اسلام گرایان بانفوذ می دانستند ، ناراحت بودند .
در حال حاضر 1673 مدرسه امام حاتیپ وجود دارد که بیش از 10 درصد دانش آموزان در سطح دبیرستان را آموزش می دهند.
با این حال، اکنون، گروه کوچکی از فارغ التحصیلان یکی از برجسته ترین مدارس امام حاتیپ کشور اعلام کرده اند که از دشمن سابق کمال کیلیچداراوغلو حمایت خواهند کرد. او نامزد مشترک ریاست جمهوری از طرف مخالفان و رئیس حزب سکولاریست جمهوری خواه خلق (CHP) است این خبر رسانه های ترکیه را پیش از انتخابات 14 اردیبهشت به تعجب وا داشت.
افزایش اعتبار
مدرسه کارتال آنادولو امام هتیپ که در سال 1985 تأسیس شد، پس از فارغ التحصیلی پسر اردوغان بلال در اوایل دهه 2000 به شهرت رسید.
این مدرسه تا حد زیادی بهترین مدرسه در این زمینه است که دوره های منظم علوم فیزیکی و ریاضی و همچنین دروس دینی را تدریس می کند و دارای آزمایشگاه ها و امکانات پیشرفته است و همچنین دانشجویان زیادی را به دانشگاه های برتر می فرستد.
این مدرسه جایگاه خود را افزایش داد زیرا فارغالتحصیلان بیشتر و بیشتری توسط شرکتهای برتر و مؤسسات دولتی استخدام شدند و شبکهای همتراز با دبیرستانهای معتبر ترکیه مانند گالاتاسرای و رابرت ایجاد کردند.
دانشجویان سابق امضا کننده این نامه می گویند که از این تصور که کارتال آنادولو امام حاتیپ فقط با اردوغان و حزب او مرتبط است، خسته شده اند و بنابراین به همه فارغ التحصیلان آن در زندگی مزایایی داده شده است که دیگران از آن برخوردار نیستند.
مصطفی اردم یاووز، یکی از امضاکنندگان نامه و دانشجوی حقوق، گفت: «همه خانوادههای ما اسلامگرا هستند و ما این سنت را حفظ میکنیم».
«اسلام گرایان در ترکیه طوری رفتار می کنند که انگار بخشی از یک رژیم سیاسی هستند. تمام جنبشهای سیاسی اسلامگرا در هفت سال گذشته، شهروندان عادی را نادیده گرفته و خیانت کردهاند.»
با این حال، حمایت از یک نامزد CHP نتیجه آسانی نیست رای دهندگان سیاست های سکولار قبلی CHP، مانند تصمیم آن برای حمایت از ممنوعیت حجاب در دانشگاه ها و مؤسسات عمومی را به یاد دارند. ترکهای قدیمی اغلب اشاره میکنند که چگونه حکومت تک حزبی CHP، که از سال 1923 تا دهه 1950 ادامه داشت، شاهد سرکوب آموزش دینی بود.
سال گذشته، کیلیچداراوغلو پیشنهادی ارائه کرد: برای عفو توده های مذهبی به دلیل اعمال نادرست گذشته، و از اصطلاح مذهبی helallesmek که می تواند به عنوان “رد بدهی های یکدیگر” ترجمه شوداستفاده کرد.
یوسف ماناو، یکی دیگر از امضاکنندگان، میگوید که این پیشنهاد در میان گروه دوستانی که در رشته علوم سیاسی و تاریخ سیاسی تحصیل کردهاند، وجه مثبتی ایجاد کرد در این نامه به سفر سیاسی کیلیچداراوغلو نیز اشاره شده است.
کیلیچداراوغلو به تغییر حزبی که جمهوری ترکیه را تأسیس کرد و از یک سازمان سیاسی سکولاریست و مستقر به حزبی متفاوت، از نظر اجتماعی دموکراتیک و چپ میانه تبدیل شد، کمک کرد و همچنین تلاش کرد تا با دشمنان سابق اتحاد سیاسی برقرار کند: اسلام گراها و محافظه کاران مذهبی که همین چند سال پیش با اردوغان بر کشور حکومت می کردند.
دانشجویان می گویند که با ایجاد یک اتحاد از شش حزب مخالف، کیلیچداراوغلو توانست خود را به عنوان یک دموکرات ثابت کند و می تواند برنامه اصلاحات سیاسی را برای بهتر شدن تصویب کند.
ماناو میگوید که حامیان حزب عدالت و توسعه با بیان اینکه نمیخواهند دستاوردهای سختی را از دست بدهند، مانند اجازه دادن به پوشیدن روسری در بخش عمومی و آموزش رایگان دینی، از حزب دفاع میکنند و به همین دلیل است که هنوز از حزب حمایت میکنند.
ماناو میگوید: «با این حال، اگر طرف مقابل شما هم آن را حق بداند، به حق تبدیل میشود. «و کیلیچداراوغلو آنها را به عنوان حقوق به رسمیت می شناسد، نه به عنوان دستاوردهایی که از طریق قدرت دولتی تسهیل شده است بنابراین باید توسط حزب عدالت و توسعه محافظت شود. این به رسمیت شناختن حقوق توسط حزبی که در گذشته به عنوان مخالف جنبش اسلام گرا شناخته می شود، به عنوان یک شانس تاریخی برای ترکیه است.